Lekkage in uw medische praktijk: zo beperkt u de impact

Een gesprongen leiding of lekkend dak in uw huisartsen- of tandartspraktijk: dat kan gebeuren, maar heeft vaak grote impact. Er ontstaat materiële schade, maar mogelijk nog erger is een eventuele sluiting of annulering van afspraken met patiënten. In dit artikel leggen we uit hoe u de impact van lekkage in uw medische praktijk beperkt. 

Continuïteit is cruciaal in de zorg. Een lekkage kan dat ernstig verstoren. Onze verzekeringsadviseurs helpen medische professionals de risico’s in te schatten en kunnen passende verzekeringen adviseren. 

Lekkage kan grote impact hebben 

Bij lekkage in uw medische praktijk kan er allerlei directe schade ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan schade aan apparatuur, aan de voorraad medische middelen, of steriele ruimtes. Daarnaast kan er indirecte schade ontstaan, zoals omzetverlies of extra kosten voor tijdelijke huisvesting en herstel. 

Denk bijvoorbeeld aan een tandartspraktijk die te maken krijgt met vocht in de behandelkamer. Dat heeft grote gevolgen, omdat de praktijk een aantal dagen dicht moet om dit te herstellen. Afspraken met patiënten moeten worden afgezegd, waardoor zij daar veel hinder van ondervinden. Ook valt daardoor een paar dagen omzet weg.   

Wat kunt u doen om lekkage te voorkomen? 

Voorkomen is vaak beter dan genezen. Dat geldt ook voor lekkage. Goed onderhoud helpt de meeste problemen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Jaarlijkse inspectie van dak en leidingen, zeker bij oudere panden
  • Controle van kitranden, afvoeren en koelingssystemen

Leg in een noodplan alvast vast wat er gebeurt bij schade. Wie moet u bellen en waar gaat u tijdelijk heen? Hoe zal u patiënten informeren, als hun afspraak niet door kan gaan?  

"Tip: maak daarnaast duidelijke afspraken met de verhuurder, zowel over het onderhoud als over aansprakelijkheid bij lekkage en andere problemen."

Noodplan de zorg door laten gaan 

Als zorgprofessional wilt u de zorg voor patiënten natuurlijk door laten gaan, of zo snel mogelijk hervatten. Maak een plan om snel weer operationeel te zijn. Denk bijvoorbeeld alvast na over tijdelijke huisvesting in een huisartsenpost of door samen te werken met collega-praktijken in de omgeving. Er zijn regionale samenwerkingsverbanden beschikbaar om bij aan te sluiten en afspraken mee te maken.

"Tip: leg afspraken vast in een protocol, zodat bij een noodsituatie meteen duidelijk is wat er is afgesproken en wat er moet gebeuren."
Een noodplan voorkomt dat patiënten zonder zorg komen te zitten, als uw medische praktijk tijdelijk niet beschikbaar is. Zorg dat u als huisarts of tandarts kunt uitwijken naar een ruimte in de buurt.

Financiële dekking: de juiste verzekeringen 

Met de juiste verzekeringen voorkomt u dat lekkage of andere problemen ook financiële gevolgen krijgen. Dit zijn de relevante polissen: 

"Tip: stem de verzekeringen ook af met de verhuurder, als u niet de eigenaar bent van het pand. Controleer specifiek of lekkages zijn meeverzekerd. Onze verzekeringsadviseurs kunnen u daarbij helpen."

Hoe Aon helpt 

Bij Aon adviseren we tal van medische praktijken, zowel voor huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten en andere zorgprofessionals. Wij helpen ze bijvoorbeeld met: 

  • Inzicht in risico’s binnen de zorgsector
  • Controle van bestaande verzekeringen 
"Tip: de beroepsvereniging kan adviseren over noodplanning en schadebeperking."
Zeker weten dat u goed verzekerd bent tegen schade door lekkage? Neem contact op met onze Aon zakelijke verzekeringsadviseurs voor een risico-inventarisatie en een passend advies.

Ook interessant

Speciaal voor u geselecteerd met actuele insights, trends en kennis die relevant zijn voor ontwikkelingen in uw branche.

Vaccinatiecampagne

Vaccinatiecampagne in volle gang: zo houdt u medewerkers en bezoekers veilig

Het najaar is klassiek een drukke periode voor huisartsen en andere medische praktijken. Terwijl de griep- en COVID-vaccinaties veel aandacht vragen neemt ook het risico toe op prikincidenten, valpartijen bij nat weer en overbelasting van personeel.

Wat kost een zieke medewerker?

Wat kost een zieke medewerker?

Een zieke werknemer kost meer dan de meeste bedrijven denken. Wat denkt u dat een zieke werknemer per dag kost?

Mediators

Ziekmelding ontvangen? Vergeet Verzekeringsinzicht niet!

Bij ziekmeldingen is het belangrijk dat u de verzekeraar snel op de hoogte stelt. Dat kon vroeger relatief informeel; bijvoorbeeld via de tussenpersoon. Dat is tegenwoordig niet meer het geval. Alle verzuimverzekeraars verwachten dat u een online programma gebruikt om met ze te communiceren. Aon gebruikt Verzekeringsinzicht.