Een vliegreis en uw reisverzekering

moneyview logo

  • Standaard wereldwijd verzekerd
  • Inclusief overnachting in Nederland

Op reis met het vliegtuig?

Zo zit het met uw reisverzekering

Vanwege de drukte op de luchthaven Schiphol kunnen er vluchten worden geannuleerd, missen reizigers hun vlucht of zijn vluchten vertraagd. Waar heeft u dan recht op en wie kunt u aansprakelijk stellen? Wij zetten een aantal vragen en antwoorden op een rij.

Wanneer heeft u recht op compensatie als uw vlucht vertraagd is?

Er gelden een aantal voorwaarden voor een compensatie bij vluchtvertraging. De regels voor een compensatie gelden alleen als u:

  • met 3 uur of meer vertraging op uw eindbestemming aankomt.
  • vanaf een EU-luchthaven vertrekt.
  • naar een EU-luchthaven vliegt met een EU-vliegtuigmaatschappij
  • en onder bepaalde voorwaarden als u naar een EU luchthaven vliegt met een ticket waarbij tenminste één van de vluchtdelen door een EU-vliegtuigmaatschappij wordt uitgevoerd

Hoe hoog is de vergoeding voor vluchtvertraging?

De hoogte van de compensatie bij vertraging ligt tussen de €250 en €600 per passagier en is afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging. De vliegtuigmaatschappij moet deze vergoeding uitkeren. U hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. Bij vertragingen worden vaak tegoedbonnen uitgedeeld voor eten, drinken of overnachtingen. Deze kunt u gerust accepteren. Op de website van DAS vindt u een overzicht van de verschillende vergoedingen.

Waar heeft u recht op als uw vlucht wordt geannuleerd?

Passagiers die een vliegticket hebben en niet konden of kunnen vliegen hebben op grond van EU Verordening 261/2004 in geval van annulering van hun vlucht recht op kosteloze omboeking. Of er sprake is van overmacht, doet in beginsel niet ter zake. De uitvoerende maatschappij moet dit regelen, desnoods bij een andere vliegtuigmaatschappij mits enigszins reëel. En doet zij dat niet, dan is het misschien mogelijk om een vervangende vlucht bij een andere vliegtuigmaatschappij te boeken en de kosten in te dienen. Ook bij geannuleerde vluchten is er aanvullend op de omboeking mogelijk een recht op compensatie, daarvoor gelden dezelfde eisen als bij een vertraging. De regels voor een compensatie gelden alleen als u:

  • vanaf een EU-luchthaven vertrekt.
  • naar een EU-luchthaven vliegt met een EU-vliegtuigmaatschappij.
  • en onder bepaalde voorwaarden als u naar een EU luchthaven vliegt met een ticket waarbij tenminste één van de vluchtdelen door een EU-vliegtuigmaatschappij wordt uitgevoerd.

U heeft geen recht op vergoeding als:

  • u minstens 14 dagen vóór de vlucht op de hoogte bent gesteld van de annulering.
  • u via een andere route bent gereisd zonder veel tijdverlies.

De vliegtuigmaatschappij moet u bij annulering de keuze geven tussen terugbetaling van uw ticket of dat u via een andere route naar uw eindbestemming reist tegen dezelfde voorwaarden. De vliegtuigmaatschappij moet u daarbij hulp verlenen. Denk hierbij aan verfrissingen, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer daarheen.

Hoe hoog is de vergoeding voor een geannuleerde vlucht?

Is er sprake van veel tijdverlies, dan ligt de hoogte van de vergoeding tussen de €125 en €600 per ticket, afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging die u oploopt. De vliegtuigmaatschappij moet deze vergoeding uitkeren. U hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. Tegoedbonnen voor eten, drinken of overnachten kunt u gerust accepteren. Op de website van DAS vindt u een overzicht van de verschillende vergoedingen.

Wanneer is er sprake van overmacht?

Zowel bij vertraging als bij annulering heeft u geen recht op vergoeding als er sprake is van buitengewone omstandigheden, ook wel overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:

  • (Sneeuw)stormen.
  • Aswolken door een vulkaanuitbarsting.
  • Terrorisme.
  • Onaangekondigde stakingen van derden.
  • Technische problemen aan de luchthaven (bijvoorbeeld defecte verlichting op een landingsbaan).

Technische mankementen aan het toestel vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel vliegtuigmaatschappijen zich hier wel op beroepen.

Kunt u uw geld terugkrijgen als u uw vlucht annuleert voor deze zomer in verband met de verwachte drukte en annuleringen?

Dat hangt af van de voorwaarden van de reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij en het moment dat u annuleert, maar in principe heeft u geen recht op geld terug. In de meeste gevallen kunt u het beste afwachten tot de partij waar je hebt geboekt annuleert.

Is Schiphol aansprakelijk voor een gemiste vakantie omdat uw vlucht geannuleerd is in verband met de grote drukte op de luchthaven?

Dit is een lastige vraag die nog niet definitief beslist is. U moet aantonen dat de luchthaven onzorgvuldig heeft gehandeld en daarmee ook een verwijt te maken valt. Aan de ene kant is er een probleem als een luchthaven aangeeft dat er te weinig capaciteit is. Aan de andere kant is er geen sprake van een dwingend besluit en wordt aan luchtvaartmaatschappijen gevraagd om vrijwillig mee te werken om vluchten te annuleren. Hierdoor is sprake van eigen besluitvorming van de luchtvaartmaatschappij en is het de vraag of dat gezien mag worden als overmacht. Het probleem blijft echter dat er geen directe juridische band is tussen reiziger en Schiphol. Uiteindelijk zal een rechter daar waarschijnlijk over moeten oordelen.

Wat kan ik het beste doen als ik mijn vlucht gemist heb of mijn vlucht is geannuleerd door de drukte op Schiphol?

Neem altijd eerst contact op met de reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij waar u heeft geboekt om te kijken of zij een oplossing kunnen bieden. Bekijk ook de voorwaarden van uw annuleringsverzekering als u die heeft afgesloten.

Hoe zit het met de gevolgschade zoals de kosten van de accommodatie, autohuur of geplande excursies?

Voor dit soort schadeposten geldt een veel ruimer overmachtsverweer. Deze kosten komen in de regel niet snel voor vergoeding in aanmerking. Zijn deze posten onderdeel van een pakketreis? Dan kan er onder omstandigheden mogelijk wel sprake zijn van een gedeeltelijke restitutie. Dit moet van geval tot geval beoordeeld worden.

Wie kan ik aansprakelijk stellen voor vermiste bagage?

Komt uw bagage niet aan? Dan is er sprake van verloren bagage. Zorg dat u direct op het vliegveld bij de bagagebalie een bewijs van vermissing ontvangt, een zogeheten PIR-formulier. Meestal wordt bagage korte tijd later nagezonden. Gebeurt dat niet? Dien dan zo snel mogelijk en bij voorkeur binnen 21 dagen na aankomst een claim in bij de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de aansprakelijkheid wettelijk beperkt is tot een bedrag van ongeveer 1.475 euro. Heeft u uw bagage verzekerd? Dan kunt u mogelijk het meerdere aan schade van uw verzekeraar vergoed krijgen. Houd er rekening mee dat u de schade natuurlijk maar één keer vergoed kunt krijgen.

Tips voor reizigers

  • Om te kunnen bewijzen dat u uw vlucht gemist heeft door de drukte op Schiphol, is het verstandig om foto’s te maken van de situatie met de tijd in beeld van een klok. Ook op het moment dat u op Schiphol arriveert.
  • Denk ook aan het noteren van namen en telefoonnummers van medereizigers om eventueel als getuige te kunnen optreden.
  • Een praktisch bewijsmiddel is mogelijk het ter plekke sturen van een WhatsAppbericht, dan worden alle gegevens direct vastgelegd.
  • Op de website van DAS vindt u een gratis voorbeeldbrief die u kunt gebruiken om een claim in te dienen.

Bron: DAS

Ook interessant voor u

Will medical costs incurred abroad be reimbursed?

In holiday countries such as Greece, Turkey and Spain, Dutch visitors are often treated in private clinics. That is usually more expensive than it would be in the Netherlands. Are those medical costs actually covered by your health insurance?

Read more

What does a travel insurance cover? 5 common situations

When you go on vacation, it is always good to have a travel insurance. Travel insurance covers events that would otherwise cost you a lot of money. We explain 5 common situations.

Read more (article in Dutch)

Travel insurance during a weekend trip

Are you going away for a weekend within the Netherlands, Europe or anywhere else in the world soon? We give you some tips, which will help you avoid unexpected costs and surprises with your travel insurance.

Read more (article in Dutch)

Page 1 of 0