Inkomenszekerheid

Wendbaarheid, flexibiliteit en innovatie zijn noodzakelijk. Maar wat betekent dat voor de groothandels en hoe pakken zij dat aan?

Vijf belangrijke uitdagingen voor de groothandel

Veranderingen binnen de groothandel

Thema's groothandel

De groothandel is in tien jaar tijd sterk veranderd. Naast het voorraadbeheer spelen digitalisering en logistiek een steeds grotere rol. De supply chain is continu aan verandering onderhevig en daar krijgt de groothandel van alle kanten mee te maken. Zo vinden producent en consument elkaar vaker rechtstreeks. Deze ontwikkelingen dwingen steeds meer groothandels hun business model tegen het licht houden. Wendbaarheid, flexibiliteit en innovatie zijn noodzakelijk. Maar wat betekent dat voor de groothandels en hoe pakken zij dat aan?

  • Wat betekent het voor het traditionele businessmodel? Welke impact heeft de groothandel binnen de waardeketen?
  • Welke rol speelt de groothandel in de (zeer nabije) toekomst?
  • Om daar antwoord op te geven, bespreken we de belangrijkste uitdagingen (en enkele oplossingen) voor de groothandel voor de komende jaren.

1. Het traditionele businessmodel groothandel staat onder druk
De groothandel is niet langer de enige partij die internationaal inkoopt om winkels een breed assortiment aan te bieden. Grote spelers als Amazon, Bol.com en Zalando doen dit ook. De rollen van producenten, groothandels, winkeliers en logistiek dienstverleners lopen steeds meer door elkaar heen. De keten verandert in een web. Dat vraagt van groothandels ook een andere manier van zaken doen.

2. Innovatie om concurrerend te blijven en te groeien
Om concurrerend en onderscheidend te blijven moeten groothandels de nieuwste technologie inzetten. Klanten zijn steeds veeleisender, zij verwachten altijd de ruimste keuze, groot gemak én beleving. Aan de groothandel de taak een responsieve keten te creëren waarin voorraden direct beschikbaar zijn voor verkoop via alle kanalen. Dat kan alleen als het voorraadbeheer op orde is. Helaas is dat nu niet altijd het geval.

3. De absolute noodzaak van geautomatiseerd voorraadbeheer
Inefficiënt voorraadbeheer zorgt bij veel groothandels nog steeds voor te late leveringen. Dat leidt niet alleen tot hoge kosten, maar staat een gezonde bedrijfsvoering en groei in de weg. ICT, digitalisering en innovatie zijn cruciaal voor de omzet, groei en het voortbestaan van de organisatie. Door slim gebruik te maken van Business Intelligence en Big Data kunnen groothandels flinke stappen zetten om te blijven groeien.

4. On demand warehousing
On demand warehousing biedt groothandels de flexibiliteit om snel in te spelen op pieken en dalen in voorraden en goederenstroom. Opschalen of magazijncapaciteit delen met andere bedrijven voorkomt ruimtegebrek of leegstand. Logistieke diensten van het warehouse zoals in- en uitslag zijn vaak bij de prijs inbegrepen. De groothandel betaalt per gebruik zonder zich voor lange tijd vast te leggen.

5. Logistieke outsourcing
Waar de voorraad ligt maakt niet uit, als er maar snel geleverd kan worden. Voor de groothandel telt dat producten efficiënt en betrouwbaar naar de klant verscheept worden. Dat vraagt om een real time overzicht van voorraden, nauwe samenwerking binnen het wereldwijde netwerk en een optimale logistieke planning. Door die logistieke puzzel uit te besteden aan een gespecialiseerde partner kan de groothandel veel tijd en geld besparen.

De nieuwe groothandel en logistiek

De ‘nieuwe’ groothandel zit dus tussen de producent en de winkelier in. Hoewel groothandels in de responsieve keten een deel van de omzet verliezen aan producenten die rechtstreeks leveren, onderscheidt de groothandel zich van de producent door een breder assortiment en een relatief fijnmaziger orderpatroon. Oftewel meer keuze en meer gemak voor de consument. Digitaal voorraadbeheer en on demand warehousing, gekoppeld aan een logistieke partner of in-house-logistiek stelt de groothandel in staat het verschil te maken met snelle levering naar de eindklant.

Innovatie financieren
Een nieuw businessmodel vraagt om investeringen en daarvoor is werkkapitaal nodig. Werkkapitaaloptimalisatie helpt een organisatie groeien. In de whitepaper ‘Werkkapitaal optimaliseren in de groothandel en logistiek: strategie tegen onrust en onzekerheid’ worden de meest gangbare financieringsvormen besproken. Ook leggen we uit hoe een organisatie de optimalisatie van werkkapitaal als strategisch middel kan inzetten. 

<p><a rel="noopener noreferrer" href="/zakelijk/service-en-contact/contact" target="_top" class="btn btn--cta btn--secondary">Neem contact op voor een persoonlijk adviesgesprek</a></p>

Over Aon

Toonaangevend adviseur in risicomanagement, employee benefits en verzekeringen. De historie van ons bedrijf gaat terug tot het jaar 1688. Aon is de grootste onafhankelijke verzekeringsmakelaar van Nederland. In Nederland heeft Aon 15 vestigingen met 2.600 medewerkers. Het hoofdkantoor staat in Rotterdam.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Adviesgesprek verduurzaming

De kosten van uw locatie wilt u natuurlijk zo laag mogelijk houden. Door te verduurzamen helpt u het milieu en kunt u aanzienlijk op uw energiekosten besparen. Maar waar begint u dan met verduurzamen en hoe regelt u de financiering?

Brandveiligheid: eisen vanuit verzekeraars

Als het gaat om de brandveiligheid van uw pand(en), zien we dat verzekeraars vaak minimaal deze eisen stellen...

Checklist (bedrijfs)ongeval

Onze partner Sedgwick biedt een checklist voor het geval aan een medewerker of een bezoeker op het werk een ongeval overkomt. Waar moet u aan denken? Welke informatie is belangrijk?

Kosteloos schade verhalen

Onze partner Sedgwick biedt hulp aan als u schade heeft door toedoen van een ander.

Veilig op pad met DAS onderweg

Om altijd goed voorbereid de weg op te gaan, kunnen ondernemers voor alle relevante informatie, advies én hulp terecht op één plek: bij DAS Onderweg.

pagina 1 van 0