Vragen over het coronavirus

    Om welke verzekering gaat het?

    Op deze pagina hebben wij de meestgestelde verzekeringsvragen over het coronavirus voor u verzameld. Bent u lid van een collectiviteit en/of werkzaam bij een werkgever met specifieke producten? Dan kunnen voor u andere voorwaarden gelden. Neem in dat geval contact met ons op.

    Algemeen

    Algemene informatie over het coronavirus

    De meest gestelde vragen en antwoorden vindt u op de speciale pagina van de Rijksoverheid. Deze pagina wordt bij nieuwe vragen bijgewerkt.

    Reisadvies Ministerie van Buitenlandse Zaken

    Volg de ontwikkelingen via het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de media. Bent u ter plaatse? Dan adviseren we de instructies van lokale autoriteiten op te volgen.

    Houd contact met uw vervoersmaatschappij of touroperator en volg het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, of bel Buitenlandse Zaken via +31 247 247 247.

    Voorkom verspreiding van het coronavirus

    De belangrijkste maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel:

    • Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Beperk contact met andere mensen
    • Als u geen klachten heeft, werk zoveel mogelijk thuis of probeer uw werktijden te verspreiden
    • Houd 1,5 meter afstand van elkaar

    Zorg ook voor goede hygiënemaatregelen. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen:

    • Was uw handen regelmatig met water en zeep
    • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
    • Gebruik papieren zakdoekjes
    • Geen handen schudden

    Heeft u met spoed zorg nodig?

    Bel met uw huisarts of - buiten kantooruren - de huisartsenpost.

    Bent u een zakelijke klant?

    Voor onze zakelijke klanten hebben wij een afzonderlijke informatiepagina over het coronavirus.

    Aansprakelijkheid

      Arbeidsongeschiktheid

      • Neem contact op met ons AOV-team, telefoonnummer 088 - 810 8177. Zij kunnen u verder helpen en mogelijk samen met de verzekeraar een (tijdelijke) oplossing vinden.
      • Ja. U kunt zich ziekmelden. Uiteraard wordt er bij een eventuele uitkering rekening gehouden met een gekozen eigen risico (wachttijd). Neem contact op met ons AOV-team, telefoonnummer 088 - 810 8177. Zij kunnen u verder helpen om u zich ziek te melden bij uw verzekeraar.

      • Als je niet ziek of arbeidsongeschikt bent, keert een arbeidsongeschiktheidsverzekering niet uit.
      • Nee, bedrijfseconomische gevolgen van het coronavirus vallen niet onder de dekking van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Uiteraard wel als u ziek of arbeidsongeschikt bent.

      Bruiloft

      • Nee, deze verzekering vergoedt de onkosten van je bruiloft niet als je die afgelast, uitstelt, onderbreekt of eerder beëindigt in verband met een epidemie, pandemie of besmettelijke ziekte (in Nederland of in het buitenland). Ook niet als dat een gevolg is van maatregelen die worden genomen door de verantwoordelijke autoriteiten.
      • Nee, de dekking Annulering Huwelijksreis vergoedt de annuleringskosten niet als de huwelijksreis niet doorgaat omdat de bruiloft wordt afgelast, uitgesteld, onderbroken of eerder beëindigd als gevolg van een epidemie, pandemie of besmettelijke ziekte (in Nederland of in het buitenland).  

      Inboedel

        Reis

        Algemeen

        • Nee, de reisverzekering biedt geen dekking. Buiten dat vragen wij je dringend om de adviezen van de overheid op te volgen. Lees meer over de gevolgen van het coronavirus voor uw reisplannen. 

        • Duurt uw reis door onvoorziene vertraging, buiten uw wil om, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft uw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u naar huis kunt terugkeren.
        • Hebt u geneeskundige kosten meeverzekerd op uw reisverzekering? Dan bent u verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van uw zorgverzekering. Let op: uw zorgverzekering moet ook dekking te bieden in het land waar u op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit uw reisverzekering gedaan.
        • Deze informatie vindt u op Nederland wereldwijd. Op deze website geeft de overheid algemene informatie over reizen. U vindt er ook een reisadvies per land. Deze website wordt dagelijks bijgewerkt.

           

        Annulering

        • De annuleringsdekking biedt hiervoor geen dekking. Neem in alle gevallen eerst contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij. Wellicht bieden zij een alternatief of kunnen zij u informeren over andere mogelijkheden.
        • Bent u al op reis? Wilt u de reis afbreken omdat u bang bent besmet te raken met het coronavirus? De annuleringsdekking biedt geen dekking voor het afbreken van een reis vanwege besmettingsgevaar. Ook de kosten voor het omboeken van een ticket voor een vervroegde terugkeer komen niet voor vergoeding in aanmerking.
        • De reisverzekering biedt onder andere dekking voor extra reis- en verblijfskosten in geval van een ernstige ziekte. Heeft u geneeskundige kosten meeverzekerd? Deze dekking vergoedt medische kosten die uw zorgverzekering niet of niet volledig vergoedt.
        • Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes.
        • Als je met een doktersverklaring kunt aantonen dat je ernstig ziek bent geraakt door het virus, kun je een beroep doen op de annuleringsverzekering. De verzekeringsmaatschappij beoordeelt je situatie op basis van die doktersverklaring. Als de reis al geannuleerd was door andere redenen voordat je ziek werd, kun je geen beroep doen op de annuleringsverzekering.  
        • Alleen als je familielid ernstig ziek is geworden door het virus, kun je een beroep doen op je annuleringsverzekering. De verzekeringsmaatschappij zal dat beoordelen op basis van medische informatie.
        • Dit is niet verzekerd op je annuleringsverzekering.

          Je reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren je in deze situatie contact op te nemen met de reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt.
        • Je reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren je in deze situatie contact op te nemen met je reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt.

          Als men je verzoek niet honoreert, meld dan de schade aan. Mogelijk is er dekking op je annuleringsverzekering. Er is alleen dekking als het visum wordt ingetrokken voordat je op reis gaat.
        • Nee, de annuleringsverzekering richt zich alleen op gebeurtenissen die de verzekerde zelf overkomt (bijvoorbeeld je wordt ziek of één van je ouders overlijdt). Wat er op je bestemming gebeurt, vormt dus meestal geen geldige reden om te mogen annuleren. Het maakt niet uit of je bestemming zich in het buitenland of in Nederland bevindt.
        • Nee. Uw annuleringsverzekering biedt alleen dekking als u zelf de reis hebt moeten annuleren en als er sprake is van een verzekerde gebeurtenis. De reis is in dit geval al geannuleerd door de reisorganisatie. Hiervoor hebt u een voucher ontvangen die een geldbedrag vertegenwoordigd. Er is geen reis meer om te annuleren. Hebt u vragen over uw voucher? Dan vragen we u contact op te nemen met uw reisorganisatie van wie u de voucher hebt gekregen.
        • Dat is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Ook niet als de reisorganisatie zelf de eerdere terugkeer heeft geregeld. Wij adviseren je in deze situatie contact op te nemen met je reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.
        • Nee, dan zijn de annuleringskosten niet verzekerd. Denk bovendien goed na of je er goed aan doet om de reis te boeken. De kans dat je niet kunt gaan is reëel aanwezig. Daarom is deze situatie op de annuleringsverzekering niet verzekerd.

        Woonhuis

        • Nee. Met een woonhuisverzekering bent u alleen verzekerd voor vervangende woonruimte door materiële schade (zoals brand of waterschade) aan uw woonhuis.

        Heeft u een andere vraag?

        Telefonisch contact

        Wij helpen u graag. U kunt ons op werkdagen telefonisch bereiken tussen 08:30 en 18:00 uur.

        088 - 810 81 90