Verantwoordelijkheden als werkgever
Werknemers in dienst als huisarts
Met een eigen huisartsenpraktijk draag je behalve de zorg voor je patiënten ook de zorg voor je werknemers. Dat betekent dat je er ineens veel verantwoordelijkheid bij krijgt. Vanuit de wet en de CAO zijn er veel verplichtingen om aan te voldoen. Maar zelf wil je natuurlijk ook goed zorgen voor je werknemer.
We helpen je graag verder. Het is belangrijk dat je je goed laat informeren over je nieuwe rol als werkgever. Omdat je zelf druk bent met patiënten en het runnen van een praktijk, wil je hier geen omkijken naar hebben.
Controleer vooraf wat er al geregeld is voor werknemers
Het is verstandig voordat je toetreedt tot een praktijk goed na te gaan hoe de zaken geregeld zijn. Is bijvoorbeeld het WGA-hiaatrisico afgedekt? Komt een werknemer in de WGA, dan ben jij als nieuwe toetreder medeverantwoordelijk en kun je de werknemer tot zijn of haar 67e loon doorbetalen.
Enkele tips om dit soort problemen te voorkomen:
- Vraag na welke CAO’s er van toepassing zijn (HIDHA en huisartsenpersoneel hebben verschillende CAO’s).
- Ga na welke (aanvullende) afspraken er zijn met werknemers?
- Vraag kopieën van alle lopende polissen op die van toepassing zijn op de werknemers binnen praktijkhouders.
Verantwoordelijkheid voor werknemers
Behalve alle zakelijke verantwoordelijkheden die je moet regelen voor een eigen huisartsenpraktijk, krijg je er ook de zorg voor werknemers bij. Dit brengt geheel nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee. Je wilt goed zorgen voor je werknemers.
Zowel vanuit de wet als vanuit de CAO moet je aan veel verplichtingen voldoen. Met name op het vlak van:
- Werkgeversaansprakelijkheid en goed werkgeverschap
- Ziekte(verzuim)
- Arbeidsongeschiktheid (WGA-risico)
Tips voor nieuwe werkgevers
- Vraag na welke CAO’s er van toepassing zijn. HIDHA en huisartsenpersoneel hebben verschillende CAO’s.
- Ga na welke (aanvullende) afspraken er in het verleden gemaakt zijn met werknemers?
- Vraag kopieën van alle lopende polissen op die van toepassing zijn op de werknemers.
We adviseren je graag
De adviseurs van Aon helpen je graag met concrete verzekeringsoplossingen. We kunnen samen met jou kijken naar de huidige verzekeringen van de praktijk waar jij toetreedt. Vervolgens geven we advies op maat. Maak nu een afspraak voor een persoonlijk gesprek met een adviseur.
Ook interessant
Belangrijk nieuws, handige tips en interessante inzichten.
Wat als een machine die belangrijk is voor uw bedrijf, plotseling uitvalt?
Voor veel bedrijven heeft dit scenario grote gevolgen. We delen 3 handige tips met u om dit te voorkomen.
Een phishing mail herkennen: zo doet u dat
Hoe kunt u een phishing mail herkennen? Wij zetten een aantal tips op een rij.